Tytuł: Strategie dyskursywne w rozmowie handlowej
Autor: Patrycja Pałka
Wydawnictwo: Śląsk so. z o.o. Wydanictwo Naukowe
Plik do pobrania: Recenzje
Opis:
Problematyka badawcza recenzowanej monografii jest oryginalna, bowiem analiza rozmowy handlowej ukierunkowana na zastosowane w niej strategie dyskursywne nie była dotychczas przedmiotem szczegółowego opisu. Podstawę źródłową badań stanowią autentyczne teksty mówione nagrane w latach 2004-2006 na Górnym Śląsku i w Małopolsce.(...). Rozmowę handlową traktuje autorka jako gatunek mowy, będący jedną z form dyskursu handlowego. (...) Ważne, że badaczka starała się ustalić, które strategie są obligatoryjne (typowe), które zaś mają charakter fakultatywny Z recenzji prof. dr hab. Bogusława Dunaja Autorka dowodzi, że przebieg i językowy kształt rozmowy jest rezultatem świadomej strategii dominującego uczestnika, jej moderatora – sprzedawcy, który w swoim postępowaniu uwzględnia prócz celu różne inne składniki kontekstu pragmatycznego. Przygotowując się do opisu rozmowy handlowej, Autorka przybliża czytelnikowi kluczowe dla rozprawy terminy „dyskurs", „strategia", „gatunek tekstu'. (...) Atrakcyjność rozprawy wyrasta z bogactwa materiału egzemplifikacyjnego. Partie analityczne są oryginalne i stanowią frapującą lekturę. W bogatym i zróżnicowanym materiale dostrzega Autorka prawidłowości występujące stale i konstytuujące dyskurs hanlowy. Z recenzji prof. dr hab. Olgi Wolińskiej